Startsidan | Konserter | Historik | Cassels | Länkar | Notbiblioteket | Bildgalleri | Gästbok | Kontakta oss

Konserter >> Julkonsert

2014-12-21

Tid och plats: Cassels konserthus, Grängesberg kl 17:00

Medverkande:
Grängesbergs Orkesterförening
Fredagskören
Peter Resare, sång
Linda Hellstrand, violin och sång

Den traditionella julkonserten med Grängesbergs Orkesterförening och Fredagskören har i år välkände kantorn Peter Resare från Fredriksberg som sångsolist. På violin framträder Linda Hellstrand från Grangärde tillsammans med orkestern i Beethovens Romans i f-dur; hon kommer också att sjunga ett par sånger. Grängesbergs Orkesterförening leds av Erik Nordström och Fredagskören av Anders Haraldsson. Biljetter: Turistbyrån tel 0771-626262, www.visitsodradalarna.se samt i Cassels på konsertdagen. Entré: 180:- + serviceavgift. Arr: Konsertföreningen. *************** Recension på NLT:s webbplats ************************************** http://www.dt.se/dalarna/ludvika/lokala-formagor-i-sista-julkonserten Den sista julkonserten för året på Cassels i Grängesberg brukar ha bygdens egen stolthet, Grängesbergs Orkesterförening, som arrangör. I år var det ingen skillnad men ändå var det en del nymodigheter. Detta i form av att solisterna var hämtade från bygden. Peter Resare som snart återbördas till bygden efter att ha varit landsförvisad till Dala-Järna församling som kantor i elva år. Linda Hellstrand från Grangärde överraskade nog alla i publiken med sin sång och sitt violinspel. Cirka 300 personer hade kommit till årets sista julkonsert i Cassels. Men detta var inget som förvånade för när Grängesbergs Orkesterförening anordnar denna traditionella konsert brukar pepparkaksbak, färdigställande av skinka med mera skjutas upp några timmar. I år hade arrangören beslutat att göra en mer lokal julkonsert än tidigare. Peter Resare, från Säfsen, har samarbetet med orkesterns dirigent Erik Nordström i 25 år men aldrig haft tid att medverka vid en julkonsert i Cassels. Detta var alltså första gången och låt oss slå fast att det inte får ta 25 år till innan det är dags igen. Bergslagsjul, och Gondolsång, eller Come back to Sorrento, som den också kallas, samt givetvis Sibelius Julvisa och Adams Julsång var en del av det som Peter bjöd på. Publiken gillade det man hörde och det kan lugnt konstateras att Peters vistelse i Västerdalarna på inte sätt satt ner hans sångförmåga. Det tackar vi för nu när han är på väg hem till bygden igen. Den andra solisten var Grangärdebördiga Linda Hellstrand som för många kom att vara kvällens överraskning. Hon är inte bara en duktig violinist, som hon bevisade i Romans i F-dur av Beethoven, utan har också en sångröst som borde rendera henne till fler och större sångframträdande. Här borde arrangörerna tänka till för den framtida programsättningen. Vilken sopran bygden har att vara stolt över. Låt de bägge solisterna återkomma i ett nytt, inte julanknutet, program. En julkonsert utan kör går inte att genomföra och Fredagskören är med, helt enligt traditionen. Det som stör undertecknad en del är att antalet medlemmar ser ut att minska. Nu var man 17 sångare utöver dirigenten Anders Haraldsson som blev sångare när orkestern ackompanjerade. Det är i minsta laget i en lokal av Cassels storlek. Även om man har mikrofoner på kören. Dessutom är det så att julmusiken kräver mastiga körer för att det skall bli så pampigt som man önskar. Men det som kören får man helt godkänt för. Då återstår bara orkestern som denna gång lät publiken slippa höra Kalla Ankas jul, något som oftast funnits på julkonsertens repertoar. Nu var det Karl Bertil Jonssons julafton. Julmusik av Leroy Anderson samt filmmusik, även den med julanknytning, av John Williams som fick representera den stilen. Men en fullskalig orkesterförening skall visa att man behärskar den traditionella klassiska musiken. I år var det Ouvertyren till Muntra fruarna i Windsor, av Otto Nicolai, som framfördes med bravur. Stående ovationer belönades orkestern för detta framförande. För orkestern väntar nu den traditionella konserten på Aveny i Ludvika till förvåren och så den egna vårkonserten på Cassels. Vi har redan börja längta. Karl Erik Anestedt

Grängesbergs Orkesterförening | E-post: info@grangesbergsorkesterforening.se | © Produktion: Jerry Olsson WebDesign