Startsidan | Konserter | Historik | Cassels | Länkar | Notbiblioteket | Bildgalleri | Gästbok | Kontakta oss

Konserter >> Brahmskonsert

2016-03-13

Grängesbergs orkesterförening Musik av Johannes Brahms
Solist: Anja Röhn - violin

Program:

Gösta Nystroem - Lento ur Sinfonia Shakesperiana

Robert Schumann - Träumerei

Joseph Haydn - Symfoni nr 104 i D-dur (Londonsymfoni)

- p a u s -

Johannes Brahms - Violinkonsert

Plats: Aveny, Ludvika folkets hus
Tid: kl 17:00

Ludvika musiksällskaps abonnemang gäller

************************** Tidningsreferat ***************************

Succé för Anja Röhn och Grängesbergs Orkesterförening

I söndags bjöds en solistkonsert i Aveny med Grängesbergs Orkesterförening och violinisten Anja Röhn, vilka gjorde stor succe hos de cirka 130 personer som mött upp i salongen. Konserten inleddes med Lento ur Gösta Nystroems Sinfonia Shakespeariana. I stycket från 1950 hördes orkestern på ett fint sätt presentera styckets breda palett från suggestiva till sublima klanger. Här lyftes dessutom ett dubbelt jubileum fram, då det i år är 400 år sedan den engelske diktargiganten William Shakespeare gick ur tiden, samt att det är 50 år sedan styckets kompositör gick bort. Nystroem var för övrigt också slagverkare i Grängesbergs Orkesterförening under några ungdomsår, vilket kunde ses på en mindre utställning i Avenys foajé.
Bländande violinspel
Anrika musikerfamiljen Röhn är sedan tidigare kända för Ludvikapubliken. Dottern i familjen, tillika konsertens solist, Anja Röhn är till vardags verksam som konsertmästare i Symfoniorkestern i Luzern i Schweiz. Med såväl brilliant teknik som fantastisk tonbildning framförde hon Brahms violinkonsert i D-dur, allt till följsamt och välnyanserat ackompanjemang av Orkesterföreningen.
Sist på programmet stod Joseph Haydns Londonsymfoni nr 104. Här bjöd Grängesbergs Orkesterförening på synkront nyansrikt samspel med friska tempi. Konserten belönades med långa applåder av en entusiastisk publik.

Grängesbergs Orkesterförening | E-post: info@grangesbergsorkesterforening.se | © Produktion: Jerry Olsson WebDesign