Cassels

Cassels konserthus invigdes år 1900 efter att bankmannen Sir Ernest Cassel donerat 250000 kr till en arbetarfond. Byggnaden förstördes i en brand 1:a maj 1992 efter förmodad lek med fyrverkeripjäser. Stora ansträngningar gjordes för att samla medel för att återuppbygga Cassels och återinvigningen skedde den 13:e augusti 1994.

Konserthuset är känt för sin förnämliga akustik och är sedan invigningen hemmascen för Grängesbergs orkesterförening. I Cassels konserthus anordnas numera ett tiotal konserter i olika genrer per termin.

Cassels konserthus hemsida samt i jublieumsboken Cassels 100 år finns mer information.
Jubilemumsboken har ISBN-nr 91-630-9739-7